Veelgestelde vragen

Wij werken efficiënt, dus hebben geen wachtlijst. De agenda is wel vol, over het algemeen plannen we over 2 weken.

Een verwijsbrief is niet nodig. U bent vrij om op eigen initiatief een afspraak te maken. Het is wel zo galant om dit wel met uw tandarts te overleggen.

Nee, dat hoeft niet. Bij veel correcties is de groei van groot belang, als een gebit uitgewisseld is zal de groei grotendeels achter de rug zijn en kun je de mogelijkheden die de groei biedt niet meer volledig benutten.

Aan de hand van een eerste consult kan de orthodontist beoordelen of uw gebitssituatie in aanmerking komt voor een invisalign beugel.

Tijdens het eerste bezoek (consult) gaat de orthodontist, Alexander Nassy, het gebit en het gezicht goed bekijken en luisteren naar uw wensen. De afspraak vindt plaats in een afgesloten ruimte, de consultkamer. Tijdens dit eerste bezoek wordt er uiteraard niet direct een beugel geplaatst. De orthodontist informeert u over de mogelijkheden die er zijn, de eventuele noodzaak tot behandelen en geeft aan wanneer de behandeling het beste kan beginnen. Hij geeft u tevens een voorlopige indicatie van de te verwachten kosten en kijkt wat de verzekering dekt.

Na afloop van dit eerste gesprek wordt meestal een tweede afspraak gemaakt voor een “het verzamelen van de gegevens” Soms adviseert de orthodontist dat het beter is nog even te wachten. Op een later tijdstip, bijvoorbeeld een jaar later, volgt dan een nieuwe oproep. Het kan ook zijn dat in overleg wordt besloten dat behandeling niet nodig of niet zinvol is.

Orthodontie wordt vrijwel nooit vanuit de basisverzekering vergoed, ook niet bij kinderen. De enige uitzondering is als er sprake is van een ernstige ontwikkeling- of groeistoornis van de mond, het gebit of de kaak. Als dit niet het geval is, wordt de beugel niet vergoed vanuit de basisverzekering. Is uw kind jonger dan 18 jaar en wilt u graag dat de beugel wordt vergoed? Dan kunt u als ouder een aanvullende verzekering voor orthodontie voor uw kind afsluiten.

Tussen het eerste consult en het plaatsen van de beugel zitten nog twee afspraken. De afspraak voor een “het verzamelen van de gegevens’’ waarbij er digitale foto’s, röntgenfoto’s en een scan wordt gemaakt met de iTero 3d mondscanner en de afspraak voor het bespreken van het behandelplan.

Wij begrijpen dat patiënten hun zorgverlener kiezen op basis van vertrouwen. Persoonlijk contact is hierin onmisbaar. Daarom versturen wij onze rekeningen direct vanuit onze eigen praktijk. Hier gebruiken we de software van Payt voor. De software maakt het voor u mogelijk om uw rekeningen terug te vinden in een persoonlijke online omgeving (hier heeft u geen account voor nodig), eenvoudig uw rekeningen met iDEAL te betalen en te communiceren met de praktijk wanneer u vragen heeft over uw rekening of een betalingsregeling wilt treffen.

Vergoeding van uw zorgverzekeraar
Op de rekening die u van ons ontvangt staat duidelijk aangegeven welk bedrag vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van uw leeftijd, type behandeling en de voorwaarden van uw verzekeraar. Heeft u een vraag over de vergoeding van uw zorgverzekeraar? Neem dan direct contact op met uw eigen verzekeraar.

De werkwijze van onze praktijk
De standaard werkwijze van onze praktijk is dat wij uw behandeling eerst indienen bij uw verzekeraar. Het deel dat niet door uw verzekeraar wordt vergoed brengen we vervolgens bij u in rekening. U heeft vervolgens 14 dagen om de rekening te voldoen. Dat kan u doen door gebruik te maken van de digitale betalingsmogelijkheden, zoals iDEAL. Hebben wij nog geen of een oud e-mailadres van u, maar wilt u wel graag uw rekeningen via de mail ontvangen? Geeft uw e-mailadres dan door bij de receptie.

Veilig digitaal
Al uw persoonlijke gegevens staan in een streng beveiligde omgeving. De software van Payt is gecertificeerd (NEN7510), waardoor u er op kunt vertrouwen dat Payt adequaat en veilig omgaat met uw gegevens.

Meer informatie over uw rekening, uw online omgeving of over Payt? Bekijk dan de pagina speciaal voor patiënten.

Het plaatsen van een beugel doet geen pijn. De eerste paar dagen nadat u de beugel heeft laten zetten, kunnen tanden en kiezen echter gevoelig zijn. Uw gebit moet wennen aan het apparaat. Ook wanneer u een andere beugel krijgt, of wanneer de beugel wordt bijgesteld kunt u soms wat last hebben.

Het is verstandig om de beugel elke dag schoon te maken. Op de beugel zitten namelijk dezelfde bacteriën en tandplak die ook op je tanden zitten. Door deze bacteriën en tandplek kan de beugel erg stinken en er vies uit komen te zien. De beugel kunt u het beste schoonmaken onder koud water met een zachte tandenborstel en tandpasta. Daarnaast kun je de beugel één keer per week in een badje met azijn leggen, belangrijk om de beugel hierna goed af te spoelen. Vergeet ook niet het beugeldoosje af en toe schoon te maken. Gelieve het beugeldoosje niet in de vaatwasser te wassen.

Nee, met een beugel kunt u niet alles eten. Geen dropjes, toffees en andere plakkerige dingen, ook kauwgom kan beter niet worden genomen. De resten ervan gaan vastzitten op de beugel en die krijg je er heel lastig af. Drink geen cola of koolzuurhoudende dranken en wees voorzichtig met het eten van hard voedsel.

Het is aan te raden om minimaal tweemaal daags de elastieken te verwisselen. Tijdens het eten is het verstandig om de elastieken uit te doen. Indien de elastieken vies zijn of knappen, dienen er nieuwe elastieken gebruikt te worden.

Indien u geen elastiekjes meer heeft of deze bijna op zijn, kunt u contact opnemen met de praktijk. Als u niet in de gelegenheid bent om langs te komen, kunnen wij ze per post naar u versturen.

Zodra u merkt dat een bracket niet meer vast zit, neemt u contact op met onze praktijk en meldt u dat er een losse bracket is. Dit zodat wij een zo goed mogelijke planning in de agenda kunnen handhaven en hiermee wachttijden in de wachtkamer te voorkomen.

Een goede mondhygiëne is van groot belang. Door goed te poetsen voorkomt u dat plaque het oppervlak van de tand aantast en hierdoor gaatjes of verkleuringen kan veroorzaken. Het is echter wel iets lastiger om goed te poetsen met de brackets (slotjes) op je tanden. Het is belangrijk om extra veel aandacht aan het poetsen te besteden en wat langer te borstelen. Een elektrische tandenborstel maakt het poetsen gemakkelijker.

Om tanden/kiezen te verschuiven om een mooie ronde tandboog te krijgen, ontstaan er soms ruimtes/spleetjes. Dit is nodig voor de juiste tandverplaatsing, dus normaal. Aan het eind van de behandeling zullen alle ruimtes gesloten zijn.

Gemiddeld duurt een behandeling 2 tot 2,5 jaar en is erg afhankelijk van de afwijking. Het corrigeren van de kaakstand neemt veel tijd in beslag. Daarna moeten vaak de tanden nog worden rechtgezet waardoor het geheel ongeveer 2 tot 2,5 jaar duurt. De snelheid van behandeling hangt ook af van het voldoende dragen van de beugel en van de hoeveelheid groei. Dit betekent dat de behandeling dus zowel korter als langer dan de gemiddelde behandelduur kan uitpakken.

Je kunt zeker normaal functioneren of sporten. Een blokbeugel en buitenboordbeugel kun je beter uitdoen met sporten of zwemmen. Wees wel altijd voorzichtig. Als je een mondbeschermer nodig hebt voor het sporten dan kunnen wij deze voor u op maat maken.

Dat is niet mogelijk in onze planning. U kunt wel voorkeur doorgeven, hier zullen wij zoveel mogelijk rekening mee houden. Daarnaast is elke assistente in onze praktijk goed gekwalificeerd.

Nee, de behandeling doet geen pijn. Wel voel je dat de assistente in de mond werkt.

Na de actieve fase, waarbij tanden/kiezen worden verplaatst, volgt een passieve fase die ervoor zorgt dat tanden/kiezen zo blijven staan. Dat noemen we retentie en is een belangrijk deel van de behandeling.

Na de actieve behandeling en de retentie fase zijn er nog enkele controles. Deze zijn nodig om te kijken of het draadje (spalk) vast zit en of alles nog goed staat. Het is ook altijd belangrijk om de nachtbeugel mee te nemen naar deze controles.